همچنانکه ستارگان آسمان مایه امنیت اهل آسمانند،اهل بیت من نیز مایه امنیت اهل زمینند.رسول اکرم (ص)
جدول زمان بندی مراسم و ویژه برنامه های ایام فاطمیه 93-92 مصوبه جلسه روز سه شنبه 20/12/92 ستاد نماز جمعه مزایجان
دهه اول :(شنبه 24 اسفند92 تا یکشنبه سوم فروردین93) |
||||
ایام هفته |
تاریخ |
مکان |
سخنران |
|
پنج شنبه |
22/12/92 |
مسجد امام حسن مجتبی (ع) |
حاج آقا جعفر زاده |
|
جمعه |
23/12/92 |
مسجد صاحب الزمان (عج) |
حاج آقا میرشکاری |
|
شنبه |
24/12/92 |
مسجد جامع |
حاج آقا حسینی |
|
*روز شنبه 24/12/92 (روز شهادت) نماز ظهر و عصر همراه با عزاداری در حرم مطهر امامزاده بی بی (س) |
||||
|
|
|
|
|
دهه دوم:(چهار شنبه 13 فروردین تا پنج شنبه 22 فروردین 93 ) |
||||
سه شنبه |
12/1/93 |
مسجد جامع |
سخنران متعاقبا اعلام می شود |
|
چهار شنبه |
13/12/92 |
امامزاده بی بی (س) |
||
پنج شنبه |
14/12/92 |
مسجد امام حسن مجتبی (ع) |
||
*روز پنج شنبه 14/1/92 حرکت هیئت عزاداری از مسجد امام حسن مجتبی(ع) به طرف حرم مطهر امامزاده بی بی (س) |
*برنامه های این ایام به سه صورت معمولی (هر مسجد)،خانگی (نذری) و متمرکز (به شرح جدول فوق)برگزار می گردد.
*مقرر گردید در ایامی که مراسم بصورت متمرکز برگزار می شود ،هیچ مراسم دیگری برگزار نشود .
*ساعت برگزاری مراسم متمرکز طبق جدول فوق بعد از نماز مغرب و عشاء می باشد.
نماز به سایر اعمال انسان ارزش و روح می دهد ـ چرا كه نماز روح اخلاص را زنده میكند, زیرا نماز مجموعه ای است از نیت خالص و گفتار پاک و اعمال خالصانه, تكرار این مجموع در شبانه روز بذر سایر اعمال نیک را در جان انسان می پاشد و روح اخلاص را تقویت می كند.
لذا در حدیثی معروفی میخوانیم كه امیر مؤمنان علی ـ علیه السّلام ـ در وصایای خود بعد ازآن كه فرق مباركش با شمشیر ابن ملجم جنایتكار شكافته شد فرمود: الله الله فی الصلوه فانها عمود دینكم : « خدا را خدا درباره نماز , چرا كه ستون دین شما است». [۳۸]
میدانیم هنگامی كه عمود هیمه در هم بشكند یا سقوط كند هر قدر طنابها و میخهای اطراف محكم باشد اثریندارد, همچنین هنگامی كه ارتباط بندگان با خدا از طریق نماز از میان برود اعمال دیگر اثر خود را از دست خواهد داد. در حدیثی از امام صادق ـ علیه السّلام ـ میخوانیم: اول ما یحاسب به العبد الصلوه فان قبلت قبلا سائل عمله, و ان ردت رد علیه سائل عمله: « نخستین چیزی كه در قیامت از بندگان حساب می شود نماز است اگر مقبول افتاد سائر اعمالشان قبول می شود, و اگر مردود شد سائر اعمال نیز مردود میشود»!
شاید دلیل این سخن آن باشد كه نماز رمز ارتباط خلق و خالق است, اگر به طور صحیح انجام گردد قصد قربت و اخلاص كه وسیله قبولی سائر اعمال است در او زنده میشود, و گرنه بقیه اعمال او مشوب و آلوده می گردد و از درجه اعتبار ساقط میشود.
نماز خودبینی و کبر را درهم میشكند, چرا كه انسان در هر شبانه روز هفده ركعت و در هر رکعت دو بار پیشانی بر خاك در برابر خدا میگذارد, خود را ذره ی كوچكی در برابر عظمت او میبیند, بلكه صفری در برابر بی نهایت.
پرده های غرور و خود خواهی را كنار میزند, تکبر و برتری جوئی را در هم میكوبد.
به همین دلیل علی ـ علیه السّلام ـ در آن حدیث معروفی كه فلسفه های عبادات اسلامی در آن منعكس شده است بعد از ایمان, نخستین عبادت را كه نماز است با همین هدف تبیین میكند میفرماید: فرض الله الایمان تطهیراً من الشرك و الصلوه تنزیهاً عن الكبر ... : خداوند ایمان را برای پاكسازی انسانها از شرک واجب كرده است و نماز را برای پاكسازی از كبر» [۳۶]
«فَوَیْلٌ لِّلْمُصَلِّینَ الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ » [۲۳]
«پس وای بر نمازگزارانی که در نماز خود سهل نگاری میکنند.»
یعنی آنهایی که از نمازشان غافلند، اهتمامی به امر نماز ندارند و از فوت شدنش باکی ندارند؛ چه اینکه به کلّی فوت شود و چه اینکه بعضی وقتها، و یا اینکه وقت فضیلتش از دست برود و چه اینکه ارکان و شرائطش و احکام و مسائلش را ندانسته، نمازی باطل بخوانند. [۲۴]
از امام صادق (ع) روایت شده:
«إنَّ شَفاعَتَنا لا تَنالُ مُستَخِفَّاً بِالصّلاة » [۲۵]
«همانا شفاعت ما به سبک شمارندۀ نماز نمیرسد.»
۱) نماز از واجبات الهی است:
«إِنَّ الصَّلاَةَ کَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتَابًا مَّوْقُوتًا » [۱۱]
«نماز، وظیفه ثابت و معیّن برای مؤمنان است.»
"کتابت" کنایه است از واجب بودن و واجب کردن، پس طبق این آیه، نماز بر مؤمنان نوشته و واجبی است دارای وقت. [۱۲]
۲) بر پاداری نماز از صفات مؤمنان حقیقی است: [۱۳] [۱۴] [۱۵]
«الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَ مِمَّا رَزَقثْنَاهُمْ یُنفِقُونَ » [۱۶]
«آنها که نماز را برپا میدارند و از آنچه به آنها روزی دادهایم، انفاق میکنند.»
۳) محافظت از نماز، نخستین نشانه عملی تقوا و معاد باوری است:
«...وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ یُؤْمِنُونَ بِهِ وَ هُمْ عَلَى صَلاَتِهِمْ یُحَافِظُونَ » [۱۷]
«...آنها که به آخرت ایمان دارند و به آن(قرآن) ایمان میآورند و بر نمازهای خویش، مراقبت میکنند.»
تا آنجایی که به پای بندی نماز در میدانِ جنگ تأکید شده است. [۱۸]
۴) نماز، نخستین نشانه حکومت صالحان در روی زمین است:
«الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ...» [۱۹]
«کسانی که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیم، نماز را برپامیدارند... »
۵)نماز باز دارنده از زشتیها و بدیها:
«...وَ أَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَ الْمُنکَرِ...» [۲۰]
«...ونماز را بر پادار، که نماز (انسان )را از زشتیها و گناه باز میدارد...»
سیاق آیات شاهد بر این است که منظور از این باز داری، بازداریِ طبیعت نماز از فحشاء و منکر است.
البته بازداری آن به نحو اقتضاء است نه علیت تامه، که هر کس نماز خواند، دیگر نتواند گناه کند یعنی نمازی که با رعایت آداب و شرائط مطلوبِ شرع، انجام یافته قدرت باز دارندگی از گناه را دارد، به شرطی که خود شخص اراده بر انجام گناه نداشته باشد. [۲۱] [۲۲]
نمازهای پنج گانه به نهر جاری گوارایی می مانند که بر در خانه هایتان روان است وهر روز پنج بار خود را در زلال آن شست و شو می دهید، و دیگر هیچ پلیدی باقی نمی ماند.
بقيه در ادامه مطلب
نماز برای زیاد شدن روزی به فرمایش پیامبر اکرم (ص)
از رسول اکرم (ص) روایت شده در هر رکعت نماز بخوان؛
در رکعت اول سوره حمد یک بار و سوره ی کوثر سه بار و توحید سه بار و در رکعت دوم حمد یک بار و مُعَـوذَتَـین «فلق و ناس» هر کدام سه بار خوانده شود.
" برگرفته از کتاب با ارزش "اهل البیت (ع)"
رسول خدا (ص) فرمود: یاعلی! بر تو باد به تلاوت کردن آیة الکرسی بعد از هر نماز فریضه، بدرستی که محافظت نکند بر آن مگر پیغمبری یا صدیقی یا شهیدی و از حضرت رسالت پناه (ص) منقول است:
هر که آیة الکرسی را بعد از هر نماز بخواند، مانعی نباشد او را از داخل شدن به بهشت بغیر مرگ؛
و به روایت دیگر:
هر که آیه الکرسی را بعد از هر نماز فریضه بخواند نمازش مقبول گردد و در امان خدا باشد و خدا او را از بلاها و گناهان نگاه دارد.
" برگرفته از کتاب با ارزش "اهل البیت (ع)"
رسول خدا (ص) فرمود: یاعلی! بر تو باد به تلاوت کردن آیة الکرسی بعد از هر نماز فریضه، بدرستی که محافظت نکند بر آن مگر پیغمبری یا صدیقی یا شهیدی و از حضرت رسالت پناه (ص) منقول است:
هر که آیة الکرسی را بعد از هر نماز بخواند، مانعی نباشد او را از داخل شدن به بهشت بغیر مرگ؛
و به روایت دیگر:
هر که آیه الکرسی را بعد از هر نماز فریضه بخواند نمازش مقبول گردد و در امان خدا باشد و خدا او را از بلاها و گناهان نگاه دارد.
" برگرفته از کتاب با ارزش "اهل البیت (ع)"
1-نماز وحشت
مستحب است در شب اول قبر دو رکعت نماز وحشت برای میت بخواند تا عذاب و عقاب شب اول از او برداشته شده و رحمت خدا شامل حال میت گردد و بهتر است چهل مومن این نماز را بخوانند که صاحب اصول کافی فرموده اند : این نماز را برای آشنایان بخوانید تا دیگران هم برای شما بخوانند. در رکعت اول بعد از حمد ، آیه الکرسی و در رکعت دوم بعد از حمد ، ده مرتبه سوره قدر بخوانید و بعد از سلام نماز بگویید : اللهم صل علی محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الی قبر فلان. به جای کلمه فلان نام میت رابگویید
2-نماز برای زیاد شدن روزی
از رسول اکرم (ص) روایت شده دو رکعت نماز بخوان در رکعت اول سوره حمد یک بار و سوره کوثر سه بار و توحید سه بار و در رکعت دوم حمد یک بار و معوذتین "فلق و ناس" هر کدام سه بار خوانده شود
3-نماز برای رفع گرفتاری
از امام صادق (ع) روایت شده : هر که را اندوهی رسد ، غسل کند و دو رکعت نماز گزارد بعد به بستر رود و گونه راست بر دست راست و بگوید "یا معز کل ذلیل یا مذل کل عزیز" یعنی "ای عزیز کننده هر ذلیل و ای ذلیل کننده هر عزیز" قسم به حق تو که فلان چیز بر من مشکل شد "یعنی بعد از این عبارت ، مشکل خود را با خدای خود در میان گزارد".
4-نماز امام زمان در مسجد مقدس جمکران
ابتدا دو رکعت به نیت تحیت مسجد خوانده میشود که در هر رکعت بعد از حمد ، هفت مرتبه سوره توحید و ذکر رکوع و سجود هر کدام هفت مرتبه و تشهد و سلام. سپس دو رکعت به نیت امام عصر(عج) خوانده میشود . بدین صورت که سوره حمد را شروع میکنیم و چون به آیه (ایاک نعبد و ایاک نستعین ) میرسیم آن را صد مرتبه تکرار میکنیم سپس بقیه سوره حمد را خوانده و توحید را میخوانیم. بعد به رکوع و سجود میذویم و ذکر هر کدام را هفت مرتبه میخوانیم. رکعت دوم نیز به همین گونه است. چون سلام نماز را دادیم (لا اله الا الله) و بعد از آن تسبیحات حضرت زهرا(س) خوانده میشود. در پایان به سجده رفته و صد مرتبه صلوات بر ومحمد و آل محمد (ص) میفرستیم. امام زمان (عج) فرمود : هر کس این دو رکعت را در این مکان بخواند مانند آن است که دو رکعت در کعبه خوانده باشد.
5. نماز شب:
امام صادق (ع) فرمود : نماز شب صورت را زیبا ، خلق را نیکو، انسان را خوشبو میگرداند ، رزق را زیاد و قرض را ادا میکند ، اندوه را برطرف و چشم را جلا میدهد.
کیفیت نماز شب : نماز شب یازده رکعت است 1-هشت رکعت آن به نیت نماز شب به صورت چهار نماز دو رکعتی خوانده میشود 2-دو رکعت نماز به نیت شفع:بهتر است در رکعت اول بعد از حمد ، سوره ناس و در رکعت دوم سوره فلق خوانده شود. 3-یک رکعت به نیت نماز وتر:بعد از حمد میتوان یک سوره توحید تنها و یا یک سوره توحید و ناس و فلق خواند.
بعد از اتمام حمد و سوره دست به قنوت برداشته و برای چهل مومن (مرد یا زن)دعا میکنیم. مثلاً میگوییم "اللهم اغفر لفلان" و به جای فلان نام او را ذکر میکنیم. هفتاد مرتبه استغفار : استغفرالله ربی اتوب الیه. هفت بار میگوییم : هذا مقام العائذ بک من النار. سیصد مرتبه میگوییم : الهی العفو و در پایان میگوییم : رب اغفرلی و ارحمنی تب علی انک انت التواب الغفور الرحیم.
نماز سرود توحید و یکتا پرستی است که روح و جان مارا از شرک و آلودگی شستشو میدهد.
نماز ریسمانی است که ما را به خداوند جهان متصل میکند. در آن وقت که به وسیله نماز به خدا نزدیک میشویم جسم و جان خود را فراموش میکنیم و تنها نیرو و قدرت لایزال خداوند را میبینیم.
در آن لحظه که آدمی به کمال و شکوه بی نهایت آفریدگار جهان می اندیشد، سراپا شیفته آن میشود. دل و جانش به خضوع و خشوع و فروتنی میگراید، با آهنگ فطرت در برابر آن همه کمال و عظمت سر تعظیم فرود می آورد.
سر به زمین می ساید و زبان به ستایش میگشاید آن نیایش و پرستش و این راز و نیاز در زبان قرآن نماز نامیده میشود.
نماز مراسم مخصوصی است برای پرستش خدا و راز و نیاز با او که در آن جنبه های ارزنده و آموزنده خاصی در نظر گرفته شده و به همین جهت شکل مخصوصی به خود گرفته است.
نماز سرود توحید و یکتا پرستی و سرود پاکی و فضیلت است که باید فکر و روح مارا در برابر عوامل شرک زا و آلوده کننده یی که در زندگی روزمره با آنها سروکار داریم پاک نگه دارد.
بنابراین باید همانطور که لباس و تن خود را میشوییم و پاکیزه میکنیم دل و جان را هم شستشو دهیم و پاکیزه کنیم. خود را به خدا، که سرچشمه پاکی و کمال است نزدیک سازیم. لحظاتی را به یاد و نیایش و راز و نیاز با او بگذرانیم و روح آلوده را در چشمه صاف و زلال الهی شستشو دهیم.
نمازهای پنجگانه همین کار را میکند با پنج نماز در روز ، خداوند لغزشها را از آدمی می زداید و او را پاکیزه میکند.
طریقه خواندن نماز امام زمان (عج) در مسجد مقدس جمکران
ابتدا دو رکعت به نیت تحیّت مسجد خوانده می شود که در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره توحید و ذکر رکوع و سجود هر کدام هفت مرتبه و تشهد و سلام؛
سپس دو رکعت به نیت امام عصر (عج) خوانده می شود؛ بدین صورت که سوره ی حمد را شروع می کنیم و چون به آیه «اِیّـاکَ نَعبـُدُ وَ اِیّـاکَ نَستَعیـن» می رسیم آن را صد مرتبه تکرار می کنیم سپس بقیه ی سوره ی حمد را خوانده و توحید می خوانیم.
بعد به رکوع و سجود می رویم، و ذکر هر کدام را هفت مرتبه می خوانیم.
رکعت دوم نیز به همین گونه است؛ چون سلام نماز را دادیم یک مرتبه «لا اِلهَ اَلَّا اللهُ» و بعد از آن تسبیحات حضرت زهرا (س) خوانده می شود.
در پایان به سجده رفته و صد مرتبه صلوات بر محمّـد (ص) و آل محمّـد (ع) می فرستیم.
امام زمان (عج) فرمود:
هر کس این دو رکعت را در این مکان بخواند مانند آن است که دو رکعت در کعبه خوانده باشد.
" برگرفته از کتاب با ارزش "اهل البیت (ع)" "